Pages - Menu

Sunday, January 6, 2008

PENYAKIT POKOK PISANG & KAWALAN PENYAKIT


PENYAKIT POKOK PISANG & KAWALAN PENYAKIT







Buah hitam dan reput



Buah pisang masak tidak seragam.


Terdapat ooze bakteria apabila batang rhizom pokok pisang dipotong



Tisu vaskular menjadi perang atau kehitaman


KAWALAN

Pengurusan bersepadu adalah penting untuk mengawal penyakit moko pisang. Langkah-langkah kawalan adalah seperti berikut:

  • Laksanakan amalan pertanian baik dan pengurusan ladang yang baik.
  • Musnahkan segera pokok yang dijangkiti dan pokok-pokok berdekatan dalam lingkungan 5 – 10 meter diameter.
  • Basmikuman semua peralatan ladang dengan larutan formaldehye 10 %.
  • Lakukan pemantauan ladang dan pengesanan awal kejadian serangan penyakit .
  • Kuarantinkan kawasan serangan- Kawasan yang diserang akan dibiarkan rang (fallowing) selama 18 – 24 bulan untuk mengurangkan inokulum bakteria dalam tanah dan dipagarkan sekeliling kawasan serangan untuk mencegah jangkitan patogen ke kawasan /pokok yang berhampiran.
  • Disyorkan ada tapak pencuci yang mengandungi larutan dicampur bahan basmi kuman dipintu masuk ladang pisang bagi mencegah sebaran patogen melalui tanah yang melekat pada tapak kasut (pekerja atau pelawat) dan kenderaan (keluar-masuk ladang).
  • Gunakan pembalut buah (mengandungi racun serangga) untuk mencegah jangkitan penyakit melalui jambak / tandan pisang oleh serangga.



1 comment:

Unknown said...

Salam, ada berani untuk mencuba produk kami di ladang pisang anda, kami sediakan baja percuma, anda teruskan dengan penanaman pisang yang baru. Kami sedang mencari beberapa ladang disekitar NS dan Selangor untuk Plant Testing untuk menyokong keberkesanan produk kami untuk mencegah penyakit pisang yg kritikal sekarang ni. Kami yakin ia akan memuaskan hati anda sebab serangan akan dapat dikurangkan hingga 5%..itu sudah sgt baik. Berani mencuba, pm atau email kat saya ok. tapi tak boleh lah byk sangat ladang ya. tksh.