Pages - Menu

This is default featured slide 1 title

Go to Blogger edit html and find these sentences.Now replace these sentences with your own descriptions.

This is default featured slide 2 title

Go to Blogger edit html and find these sentences.Now replace these sentences with your own descriptions.


lepas ini bawa cili kulai guna kerata ini pula.Now replace these sentences with your own descriptions.


Pertanian Adalah Satu Perjuangan.


Go to Blogger edit html and find these sentences.Now replace these sentences with your own descriptions.

Tuesday, January 29, 2008


1. Why Use pH and EC Meters?

A pH meter measures the acidity of the water on a scale from zero to 14. This scale is not a linear scale, but an exponential scale. This means that the difference between a pH of six and a pH of seven is gigantic. When the pH is too high or too low, the roots cannot take up the nutrients in the proper proportions. Generally, this will show up in the plant as deficiencies of one nutrient or another, and as burnt leaf tips, caused by overfertilization of one nutrient. The result is that growth will slow, the yield will be low, and ultimately, the plant may die.
One remedy is to give the plants fewer nutrients, but then they are certain to develop even more deficiencies, and the yield will not be as good as it can be. When the pH is just right, it is unlikely that deficiencies will occur. The plant will be able to take up the nutrients in the correct proportions and overfertilization will be a thing of the past.

In other words: with the wrong pH, half the recommended nutrients will cause overfertilization. With the right pH, the full recommended dose will make for healthy and strong plants.

An EC meter measures the electrical conductivity of the water. Clean water has a low EC. When you add nutrients and pH adjusters, the EC will go up. You can use this for measuring how many nutrients can put in the water without causing overfertilization.

It can be hard sometimes to eyeball the required amount of nutrients. Sometimes, you're not quite sure how big your container water is or you have no means of measuring the nutrients accurately. Even if all these things are no problem, it is still possible that the recommended dosage of nutrients as printed on the label is too low for your plants, and your plants would benefit from a higher dose. Using an EC meter together with a pH meter, you can measure the optimum dose for your plants without causing overfertilization.

2. How To Use pH and EC Meters

Growing in soil

The pH should be 6.4 when you sprout the seeds or plant the clones. As the weeks go by, slowly lower the pH until it is 6.0 during the last month of flowering. This will allow the plants to take up fewer nutrients when they are little and more nutrients when they are growing and flowering.
Similarly, the EC should be 1.0 when you sprout the seeds or plant the clones. Slowly raise the EC to 2.0 for the last four weeks of flowering.

3. General Tips

The pH can be lowered by using vinegar, or you can buy special pH Down from the bigger garden supply stores. These stores will also sell pH Up.
Adjusting the pH can be maddening sometimes, because the scale is exponential. In practical terms, this means that you have to lower the pH or raise the pH by adding very small amounts of adjusters. If your pH is too high, and you add too much pH Down, you have to add pH Up. This can go on for while, and then your EC might be too high.

fomula baja

hari nie bermacam formula baja aku dapat ada yg aku kira dah buat sendiri.adayg aku cari dan dapatkan dalam forum bicarajutawan.yg terbaru adalah sorang kenalan yg dah kira OTAI bagi .semua unsur2 baja tu sudah aku dapatkan pembekalnya.

unsur2 baja tu adalah seperti

1) Calsium Nitrate
2) Ferum (besi)

1) Potassium Nitrate
2) Monopotassium Nitrate
3) Magnesium Phosphate
4) Manganum Sulphate
5) Boric Acid
6) Zinc Sulphate
7) Copper Sulphate
8) Ammonium Molibdate

p/s;pada sapa2 yg berminat nak fomula baja nie kenalah tunjuk minat yg mendalam .hehehe

Primary Nutrients

Primary Nutrients:

  • Nitrogen (N) N > 10ppm

Pre-plant N generates vigorous seedling growth, which ensures a well-branched plant by the first fruit set. Pre-plant N is not needed if a soil test shows the soil has 20ppm nitrate or more Broadcast 20-30lbsN/ac before discing of N is needed, otherwise, band N (2-5lbs/ac) 3-4 inches below the seed. Apply a steady supply of N to the plant during first set to produce greater yields. While plants develop first fruits, analyze plant tissue samples to keep nitrate concentration in the plant stem and petiole between 7000-8000ppm. High N rates may depress total yields, delaying crop maturity and decrease the proportion of red pods.

Symptoms of Nitrogen Deficiency

    1. Slow growth; stunting
    2. Yellow-green color (chlorosis)
    3. "Firing" of tips and margins of leaves beginning with more mature leaves.
  • Phosphorus (P) N > 30ppm

Helps young seedling grow, especially when soil warms in spring. Not needed if levels of soil P are between medium and medium-low. Add 50-100lbs P2O5/ac before discing of levels are lower. Alternatively, band 30lbs P2O5/ac 3-4 inches below the seed. P increases total yield and increases the proportion of red pods. Important for good root development and fruit production.

Symptoms of Phosphorus Deficiency

    1. Slow growth; stunting.
    2. Purplish coloration on foliage of some plants.
    3. Dark green coloration with tips of leaves dying.
    4. Delayed maturity
    5. Poor fruit or seed development.
  • Potassium (K) N > 150ppm

Encourages root growth and increases plant resistance to disease. Increases size and quality of fruit and vegetables and increases winter hardiness. It is mobile in the plant Fertilizer form is K2O

Symptoms of Potassium Deficiency

    1. Tip and margin "burn" starting on more mature leaves.
    2. Weak stalks, plants "lodge" easily.
    3. Small fruits or shriveled seed.
    4. Slow growth.

Secondary Nutrients:

  • Calcium (Ca)

A structural nutrient, it is an essential part in all walls and membranes and must be present for the formation of new cells.
-Non-mobile in plant tissue

Symptoms of Calcium Deficiency

    1. "Tip burn" of young leaves-celery, lettuce, cabbage.
    2. Death of growing points (terminal buds). Root tips also affected.
    3. Abnormal dark green appearance of foliage.
    4. Premature shedding of blossoms and buds.
    5. Weakened stems.
    6. Water-soaked, discolored areas on fruits- blossom-end rot of peppers.
  • Magnesium (Mg)

Essential for photosynthesis. Serves as an activator for many plant enzymes required in growth process.
-Mobile within the plant and can be readily translocated from older to younger tissue.

Symptoms of Magnesium Deficiency

    1. Interveinal chlorosis in older leaves.
    2. Curling of leaves upward along margins.
  • Sulfur (S)

A constituent of three amino acids (cystine, methionine, cysteine), therefore essential for protein synthesis.

Symptoms of Sulfur Deficiency

    1. Young leaves light green to yellowish color.
    2. Small and spindly plants.
    3. Retarded growth rate and delayed maturity.


Even though they used by plants in very small amounts, they are just as essential for plant growth as the larger amounts of primary and secondary nutrients. Care must be exercised in the use of micronutrients, since the difference between deficient and toxic levels if often small. Micronutrients should not be applied as a ÒshotgunÓ application to cover possible deficiencies. They should be applied only when the need has been demonstrated.

  • Zinc (Zn)

An essential constituent of several important enzyme systems. Controls the synthesis of indoleacetic acid (IAA), an important plant growth regulator.

Symptoms of Zinc Deficiency

    1. Decrease in stem length and a rosetteing of terminal leaves.
    2. Reduced fruit bud formation.
    3. Mottled leaves (interveinal chlorosis).
  • Iron (Fe)

Required for the formation of chlorophyll in plant cells. Serves as an activator for biochemical processes such as respiration, photosynthesis, and symbiotic nitrogen fixation.

Symptoms of Iron Deficiency

    1. Interveinal chlorosis of young leaves. Veins remain green except in severe cases.
  • Manganese (Mn)

Serves as an activator for enzymes in growth processes. Assist Fe in chlorophyll formation. High Mn concentration may induce Fe deficiency.

Symptoms of Manganese Deficiency

    1. Interveinal chlorosis of young leaves.
    2. Gradation of pale green coloration with darker color next to veins. No sharp distinction between veins and interveinal areas as with Fe deficiency.
  • Copper (Cu)

An activator of several enzymes. May play a role in vitamin A production. A deficiency interferes with protein synthesis.

Symptoms of Copper Deficiency

    1. Stunted growth.
    2. Poor pigmentation.
    3. Wilting and eventual death of leaf tips.
  • Boron (B)

Functions in plants in differentiation of meristem cells. With B deficiency, cells may continue to divide, but structural components are not differentiated. Also, apparently regulates metabolism of carbohydrates in plants. Once assimilated, B is not remobilized in plants, and a continuous supply is necessary at all growing points. Deficiency is first found in the youngest tissue of the plant.

Symptoms of Boron Deficiency

    1. Death of terminal growth, causing lateral buds to develop and producing a ÒwitchesÕ-broomÓ effect.
    2. Thickened, curled, wilted, and chlorotic leaves.
    3. Reduced flowering or improper pollination.
  • Molybdenum (Mo)

Required by plants for utilization of nitrogen. Plants cannot transform nitrate nitrogen into amino acids with Mo.

Symptoms of Molybdenum Deficiency

    1. Stunting and lack of vigor.
    2. Marginal scorching and cupping or rolling of leaves.
  • Chlorine (Cl)

Required in photosynthetic reactions in plants. Deficiency is very rare due to its universal presence in nature.

Symptoms of Chlorine Deficiency

    1. Wilting followed by chlorosis.
    2. Excessive branching of lateral roots.
    3. Bronzing of leaves.
    4. Chlorosis and necrosis.

Saturday, January 19, 2008


hari nie dah 1 bln 4 hari aku berhenti kerja dari bidang construction sgb penyelia mekanikal & electrikal dan beralih bidang kepada pertanian .
Setelah mcm2 kajian yg aku lakukan dan berbekalkan sedikit ilmu pertanian yg ada aku akan teruska pusingan kedua tanam cili tetapi kali ini aku akan tanam 1000 pokok cili jenis 568 F1 dgn mengunakan polibag juga bermediumkan sabut kelapa.Utk menyabung kesinambugan cili api .cili ini pun aku akan tanam kat kawasan rumah dgn jumlah 500 bag juga mengunakan polibag dan bermeduimkan sabut kelapa.
hari ini 19 /01/2008 pukul 700 mlm aku sudah rendam benih cili 568F1 dan akan di semai esok hari.hari ni juga aku dah dapatkan polibag, sabut kelapa dgn harga kilang dan beberapa barang lain

.....harga 2 barang yg dah di beli,,,,,,boleh mula ke nie
1.polytank 400 gallon =350.00
2.pam 0.75hp =250.00
3.main pipe poly 32mmx100m =120.00
4.poly tubing 13 mmx300m =120.00
5.dripper(putih)1000 =160.00
6.nipple 1000 =120.00 cocopeat 1500 bag =3750.00 (untuk 3 tempat nie)x termasuk tranport
8.EC meter x 2=300.00 periksa kat air n kat tanah

9.polybag 20x 20 x 118kg. =708.00
10.tong baja a/b x 2 =70.00
11.tubing 4 mm 9 roll x 80m =198.00
12.silver shine 0.035mm x 250m=60.00
13.fitting lump sum =200.00
14.timer digital 1 minit cutoff =40.00
15.tray semai anak benih 10kpg.=30.00
16.benih 20 gm. =25.00
17.baja a/b 1 set 50kg. =240.00
18.disk filter 1' =55.00
19.Ec meter x 2=300.00 periksa kat air n kat tanah

Sunday, January 6, 2008



Bendi merupakan sejenis buah yang dimakan sebagai sayuran yang banyak ditanam di negara-negara ASEAN yang beriklim panas lembap. Bendi banyak terjual di pasar-pasar termasuk pasar tani, dan pasar sayur. Ia berasal dari sebuah tempat yang kini termasuk dalam Habsyah. Sebelum ini, bendi dikelaskan dalam genus Hibiscus, tapi kini telah ditukar kepada Abelmoschus.


Berdasarkan kajian yang telah dilakukan, bendi mengandungi sebanyak 2 peratus protein, 7 peratus karbohidrat dan 1 peratus serat. Selain itu, bendi juga kaya dengan zat galian dan juga vitamin terutamanya kalsium. Bendi juga dikatakan elok untuk perkembangan otak. Dalam bidang perubatan traditional, bendi digunakan sebagai perangsang membuang air kecil, merawat gonorea, sifilis serta bengkak saluran kerongkong dan hidung.


Orang Melayu daripada dahulu telahpun mengetahui khasiat dan telah menafaatkan pelbagai jenis tumbuhan yang tumbuh merata sebagai makanan harian atau sebagai ubatan. Pada masa kini, pengetahuan yang memakan masa bergenerasi untuk dikumpulkan kini terancam untuk pupus begitu sahaja. Oleh itu, marilah bersama-sama menghargai setiap tumbuhan yang terdapat disekitar serta berganding bahu untuk memelihara, memulihkannya dan merakamkan kegunaannya. Semoga apa yang kita ada akan terus berkekalan untuk tinggalan generasi yang akan datang agar mereka juga merasai nikmat yang masih kita rasai pada masa kini.


Hari ni hari pertama saya petik bendi setelah 2 bulan kita org tanam.alhamdulillah hasil yg pertama ni dapat juga dalam 2.5KG ,bendi nie sebenarnya saja2 je nak cuba n buat sedikit kajian.Bagaimanapun hasilnya hari nie dapat di jual dgn harga RM 3.00 per KG.
utk pengetahuan semua org jabatan pertanian sudah pun datang hari nie pasal nak bagi keputusan pasal tanaman cili yg ada kat TANAH KITA .apa yg dia kata biarkan lahpokok cili yg ada tu .semua nie dia kata sayang pasal cili tu masih lagi berbuah dah dia dah nampak aku punya projek recovering dgn TANAMAN PISANG BERANGAN jadi dia tidak le risau sangat.Apa2 pun lepas benih terung telunjuk aku dah boleh dipindah ke atas batas nanti ,kita org akan buang sikit2 pokok cili nie.bkn apa susah nak dipasarkan cili nie kerana kualiti dia dah lain sangat org pasar borog pun dah tak mau.



Buah hitam dan reput

Buah pisang masak tidak seragam.

Terdapat ooze bakteria apabila batang rhizom pokok pisang dipotong

Tisu vaskular menjadi perang atau kehitaman


Pengurusan bersepadu adalah penting untuk mengawal penyakit moko pisang. Langkah-langkah kawalan adalah seperti berikut:

  • Laksanakan amalan pertanian baik dan pengurusan ladang yang baik.
  • Musnahkan segera pokok yang dijangkiti dan pokok-pokok berdekatan dalam lingkungan 5 – 10 meter diameter.
  • Basmikuman semua peralatan ladang dengan larutan formaldehye 10 %.
  • Lakukan pemantauan ladang dan pengesanan awal kejadian serangan penyakit .
  • Kuarantinkan kawasan serangan- Kawasan yang diserang akan dibiarkan rang (fallowing) selama 18 – 24 bulan untuk mengurangkan inokulum bakteria dalam tanah dan dipagarkan sekeliling kawasan serangan untuk mencegah jangkitan patogen ke kawasan /pokok yang berhampiran.
  • Disyorkan ada tapak pencuci yang mengandungi larutan dicampur bahan basmi kuman dipintu masuk ladang pisang bagi mencegah sebaran patogen melalui tanah yang melekat pada tapak kasut (pekerja atau pelawat) dan kenderaan (keluar-masuk ladang).
  • Gunakan pembalut buah (mengandungi racun serangga) untuk mencegah jangkitan penyakit melalui jambak / tandan pisang oleh serangga.

Saturday, January 5, 2008

Pengelasan saintifik pisang


Pengelasan saintifik






Tiada maklumat










M. paradisiaca

Pokok Pisang merupakan sejenis tumbuhan buah-buahan tempatan yang sedap dan lazat. Pisang mudah ditanam dan mempunyai banyak kegunaan. Pada masa kini, pisang yang pada mulanya merupakan sejenis tumbuhan liar di Asia Tenggara, kini telah dikomersialkan.

Pisang mudah ditanam dan mempunyai banyak kegunaan. Bagi kaum Melayu di Malaysia pokok pisang mempunyai pelbagai kegunaan selain dari dimakan. Di antara kegunaan pisang adalah batangnya boleh dibuat rakit.

Daun pisang pula biasanya digunakan sebagai alas makanan kerana ia menghasilkan bau yang harum apabila terkena makanan yang panas. Daun pisang boleh digunakan sebagai pelindung hujan, pembalut kuih, dan pembalut masakan seperti ikan bakar atau kuih lepat.

Batang pisang pula boleh digunakan untuk membuat rakit. Selain itu batang pisang mempunyai gentian yang banyak dan boleh diproses secara perdagangan untuk membuat tali dan bahan seumpamanya seperti guni.

Buah pisang boleh dimakan masak begitu sahaja atau diambil semasa muda untuk dimasak sebagai lauk, digoreng, dibuat sira, dibuat pengat, dan dijadikan kerepek. Selain buah pisang, jantung pisang juga boleh dibuat sebagai ulam selepas dicelur. Pisang merupakan buah yang paling digemari penduduk seluruh dunia.

Membekalkan tenaga

Menurut kajian tempatan yang dilakukan, 100 gram pisang menyediakan 1.2 gm protein, 0.3 gm lemak, 17 mg kalsium, 17 mg kalsium, 78 mg karotin, 88 mg kalium, 27.2 gm karbohidrat, 0.4 gm fiber, dan 116 kcal tenaga.

Pisang juga mengandungi asid, enzim, dan sebatian kimia penting. Ia juga mengandungi tiga jenis gula semulajadi iaitu sukrosa, fruktosa, dan glukosa. Gula semulajadi ini amat penting untuk kanak-kanak yang sedang membesar.

Selain itu, menurut Persatuan Pisang Antarabangsa, pisang juga mengandungi magnesium, fosforus, iodine, kuprum, vitamin B1, B2, B6 & C, niasin, dan folat.

Penyelidikan yang dijalankan membuktikan dua biji pisang boleh membekalkan tenaga untuk kita melakukan kerja atau senaman berat selama 90 minit. Wah! Hebatnya pisang yang Allah rezekikan kepada manusia. Tidak hairanlah pisang amat popular di kalangan atlet kerana ia membekalkan tenaga yang cukup semasa mereka beraksi dalam apa-apa pertandingan sukan.

Selain itu dalam perubatan traditional, jantung pisang dianggap elok untuk pelbagai organ dalam badan seperti jantung, hati, paru-paru, dan limpa.

Penawar penyakit

Pisang juga boleh membantu dalam keadaan kesihatan tertentu:

  1. Darah tinggi dan strok - pisang membantu menurunkan tekanan darah tinggi kerana kandungan potasiumnya yang tinggi.
  2. Kolestrol - pisang rendah dari segi kalori lemak, sodium yang membantu merendah kolestrol.
  3. Cirit-birit - potasium dan magnesium yang terkandung di dalam pisang amat sesuai merawat orang yang mengalami cirit-birit.
  4. Anaemia - anaemia ialah penyakit kurang darah. Kerana pisang kaya dengan zat besi, ia boleh merangsang penghasilan haemoglobin di dalam darah.
  5. Kemurungan - orang yang sedang murung lebih cepat ceria apabila makan pisang. Ini kerana kandungan sejenis protein membantu kita menjadi tenang.
  6. Pening-pening - cara paling cepat merawat rasa pening-pening ialah dengan meminum minuman susu pisang kocak (banana milkshake) yang dicampur madu. Minuman ini bukan sahaja merawat malah sedap pula.

Tahukah anda mengenai pisang

  1. Pisang yang paling sesuai dimakan untuk menjaga kesihatan kita ialah pisang yang masih ada warna hijau di hujungnya.
  2. Disebabkan permintaan dunia terhadap pisang terlalu tinggi, banyak hutan rimba telah diteroka dan dibersihkan untuk dibuka ladang penanaman pisang.
  3. Jika anda digigit nyamuk, cubalah gosokkan bahagian dalam kulit pisang pada tempat yang digigit.
  4. Pisang boleh diberi pada bayi seawal usia tiga bulan sebagai makanan pejal kerana mudah dihadam.


Orang Melayu daripada dahulu telahpun mengetahui khasiat dan telah menafaatkan pelbagai jenis tumbuhan yang tumbuh merata sebagai makanan harian atau sebagai ubatan. Pada masa kini, pengetahuan yang memakan masa bergenerasi untuk dikumpulkan kini terancam untuk pupus begitu sahaja. Oleh itu, marilah bersama-sama menghargai setiap tumbuhan yang terdapat disekitar serta berganding bahu untuk memelihara, memulihkannya dan merakamkan kegunaannya. Semoga apa yang kita ada akan terus berkekalan untuk tinggalan generasi yang akan datang agar mereka juga merasai nikmat yang masih kita rasai pada masa kini.

Antara jenis-jenis pisang adalah:-

NOTA: Sungguhpun pisang baik untuk kesihatan dan membantu merawat penyakit tertentu, ia bagaimanapun tidak sesuai bagi pesakit kencing manis. Ini kerana kandungan gula di dalam pisang adalah tinggi. Terdapat 25 gram gula setiap 126 gram pisang (19.85%)

Wednesday, January 2, 2008

Tanah bagi projek pertanian tanaman cili

plastik silver di pasang diatas bagi mengelak rumput tumbuh diatas batas serta pemasangan pipepengagihan pengairan untuk tanaman

anak2 cili yg siap sedia dipindah ke atas batas

pokok cili lepas dua bln setengah dah berbuah

pokok pisang berangan ditanam selepas sebulan penanaman pokok cili dilakukan

benih pisang berangan yg akan ditanam bagi meyelamatkan projek tanaman cili akibat serangan yg teruk semasa musim hujan oleh hamama

pokok pisang berangan yg telah siap ditanam di antara batas pokok cili bagi menyelamatkan kerugian projek tanaman cili

hari kedua penanaman pisang berangan

Asalamualaikum semua ,,,, hari nie hari kedua aku n ayah buat recovery plan pasal pokok cili hebrit kita org kena penyakit kritikal(hamama).minggu lepas pegawai pertanian ada datang dia suruh sembur racun supaya hamama tu lari tapi pokok tu dah kena serangan yg serius.Memang susah tanam cili nie ,tapi apa2 pun kita org dah cuba.
Bab hari kedua nie semua adik beradik beri sokongan jadi memamg seronok buat kerja .kerja2 mengali lubang bagi penanaman pisang jenis berangan menjadi mudah dan senang......kita org bukan buang lagi pun pokok cili api nie cuma antara batas pokok cili ,aku dan ayah selitkan pokok pisang ,semua ni kerana nak tunggu apa kata ketua pegawai pertanian, kalau dia kata buang kita orang ingat nak tanam terung telunjuk kat batas cili .